ارکان مختلف کانون وکلای دادگستری مرکز
برخی از این مطالب قبلا در کانون نامه کانون وکلای دادگستری منتشر گردیده است
برخی از این مطالب قبلا در کانون نامه کانون وکلای دادگستری منتشر گردیده است
مصاحبه با دکتر حسن کیا
دبیر اول شورای تشکل ها در دوره سی و دوم هیات مدیره
در سال ۱۳۸۸ بعد از انکه ایین نامه در دوره تصدی مرحوم ایت الله شاهرودی تصویب شد که استقلال کانون را به خطر می انداخت .
عده ای از بزرگان صنف احساس خطر کردند و جلسه و تیمی را تشکیل دادند ( شورای تشکل ها) که در مقابل این موضوع ایستادگی کنند از ان چهره ها مرحوم منوچهری -اقای تابشیان-اقای سلطانی بودند .بعد از معلق شدن اجرای ان ایین نامه تصمیم بر ان شد که شورای تشکل ها باقی بماند تا در مقابل هجمه های بیرونی واکنش نشان دهد و حتی هیات مدیره را پایش کند و النهایه نقش انتقادی و سازنده داشته باشد .قدمت شورای تشکل ها تا سال ۱۴۰۱ ، ۱۳ سال می باشد .
شورای تشکل ها یک منشور و یک ایین نامه اجرایی دارد .در منشور ارمان های کلی شورا را بیان شده از جمله چرایی ایجادش-هدف شورا که اصلی ترین ان حفظ استقلال کانون است و ایین نامه در خصوص نحوه اجرای جلسات و وظایف شورا و هیات اجرایی و کمیسیون ها وکمیته های داخلی شورا و قوانین مربوط به شورا هست .
انتخابات شورا یا هیات اجرایی هر سال برگزار می شود .سه عضو اصلی دارد( دبیر اول یا رییس شورا-دبیر دوم-منشی) و یک عضو علی البدل که با ارای نمایندگان تشکل ها انتخاب می شوند .
تشکل های عضو شورا در حال حاضر حدود ۴۰ تشکل است که ۳۶ تا رسمی و چندتا در انتظار رسمی شدن هستند .
جلسات شورا هر هفته یک بار (روزهای سه شنبه )از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در محل کانون وکلا در سالن نایینی یا اقبال برگزار می شود .
شورای تشکل ها برای هر جلسه دستور یا دستورات جلسه تعیین می کند.تعیین دستور با توجه به موضوعات روز با هیات اجرایی است .اگر همکاران نظری داشته باشند بیان می کنند اگر در هیات اجرایی تایید شود در دستور قرار می گیرد .
منشی هیات اجرایی دستور جلسه را در گروه شورا ( اینستا- واتس اپ )قرار میدهد.نمایندگان تشکل ها چه رسمی چه در انتظار رسمی شدن باید در جلسات حاضر شوند . تشکل های رسمی حق صحبت و رای دارند اما تشکل های در انتظار رسمی شدن صرفا حق صحبت دارند نه رای دادن.شرکت برای سایر وکلا و کاراموزان به عنوان تماشاچی ازاد است به عبارت دیگر انها امکان صحبت ندارند مگر به تشخیص دبیر شورا .
طبق ایین نامه یک نماینده برای شرکت در جلسات کافی است ولی می توانند نمایندگان دیگری هم بفرستند .برای احراز نمایندگی باید معرفی نامه رسمی از تشکل متبوع داشته باشند .
اگر تعدادغیبت های یک تشکل برای حضور در جلسات از حدی که در ایین نامه هست بیشتر بشود.ابتدا به ان تشکل اخطار داده می شود .اگر به اخطار توجه نکند، هیات اجرایی و دبیر شورا وضعیت ان تشکل را به کمیته عضویت ارجاع و کمیته می تواند ان تشکل را ۶ماه تعلیق کند . تشکل در ان مدت باید در تمام جلسات حاضر بشود ولی حق رای ندارد.اگر حاضر نشود ان تشکل از شورای تشکل خارج میشود .
شورای تشکل ها می تواند بیانیه صادر کند .صدور بیانیه ها بستگی به موضوعات دارد .اگر اتفاقی بیفتد که شورا احساس کند باید به عنوان نماینده بدنه صنف موضع گیری کند مطرح میشود و نظرات گرفته می شود و نهایتا بیانیه ای صادر و مواضع ان شورا از طریق ان اعلام شود .
شورا و تشکلها برگزار کننده مراسم های کانون نیستند ولی خود تشکل ها می توانند مراسمی را برگزار کنند و منعی در این خصوص وجود ندارد.
مزیت تاسیس تشکل یا عضویت در ان حضور در مسایل صنف و اعمال نظر و آشنایی با صنف و تفکرات حاکم در آن است.
در آیین نامه فعلی با دو نفر می توان یک تشکل را تاسیس کرد ولی در آیین نامه جدید که هنوز تصویب نشده تعداد موسسین را افزایش پیدا کرده.اعضای یک تشکل اساسنامه تشکل را تنظیم و امضا می کنند به همراه درخواست عضویت به دبیر هیات اجرایی می دهند و دبیر ان را به کمیته عضویت ارجاع می دهد و کمیته ان را بررسی میکند.تشکل ۶ ماه در حال انتظار می ماند .در این مدت نماینده تشکل باید در تمام جلسات شورا حاضر شود حق صحبت دارد اما حق رای ندارد .
تشکل می بایست دو جلسه صنفی خارج از کانون با حضور دست کم ۵۰ نفر برگزار کند که به تایید کمیته عضویت برسد.کمیته عضویت بعد شش ماه اگر موارد فوق را تایید کرد ان تشکل عضو به عنوان رسمی شناخته می شود.
تشکل ها هر کدام اهداف خاصی دارند اما هدف کلی بیشتر تشکل ها حفظ استقلال کانون هست و مقابله با خطرهای بیرونی وکمک به شفافیت بیشتر در پاسخگوکردن هیات مدیره و اسکودا و نهاد های مختلف .
رابط هیات مدیره را هیات مدیره به درخواست شورا تعیین می کند که پل ارتباطی بین شورا و هیات مدیره هست یعنی در جلسات شورا حاضر میشود و گزارشی از جلسات هیات مدیره میدهد .
اگر مطالب اعضای شورا از طریق رابط به هیات مدیره گفته می شود .
هیات مدیره به شکل قانونی و از طریق ارای وکلا انتخاب می شود اما شورای تشکل ها خودجوش است و از بدنه وکلا می باشد. تشکل صنفی مانند احراب سیاسی است که افکار گوناگون دارد و بین خودشان نظر می دهند و پایش می کنند
و در حقیقت صدای بدنه صنف هست .
در حال حاضر (سال ۱۴۰۱):
اقای دکتر کیا، دبیر اول
اقای دکتر اسعدی نژاد، دبیر دوم
اقای فشندی، منشی
اقای شکوری راد، عضو علی البدل
اقای سید علیرضا حسینی، رابط هیات مدیره هستند .
مصاحبه با دکتر سیامک پاکباز و دکتر سعید عباسی
دبیران اجرایی کمیته برگزاری موت کورت (Moot court)
موت در لغت به معنای چالش و کورت به معنای دادگاه است اما این کلمه به صورت تحت اللفظی ترجمه نمی شود بلکه در اصطلاح حقوقی به معنای شبیه سازی دادگاه است .به عبارت دیگر یک دادگاه مجازی است که دانشجویان حقوق می توانند در آن کیس ها و پرونده ها فرضی را با استدلال و قواعد و قوانین واقعی تمرین کنند و یاد بگیرند .
موت کورت یک دادگاه تمرینی و مجازی یا شبیه سازی است برای case law -common law که سابقه آن به قرن ۱۶ بر می گردد .در آن زمان باب بود که دانشجویان، حقوق استدلالات خودشان را در یک محکمه شبیه سازی شده تمرین می کردند.
.موت کورت از سال ۱۳۸۸ به طور رسمی وارد ایران شد. در آن سال موت کورتی بنام پنجمین موت کورت یادواره هانری دونان در ایران برگزار شد .چهار دوره قبلش در کشورهای آسیای جنوبی ( هند-بنگلادش-پاکستان -نپال -سریلانکا ..) برگزار شد .برگزار کننده این موت کورت ها ، صلیب سرخ جهانی بود که ایران را نیز وارد این منطقه کرد.چون منطقه ما ناحیه خلیج فارس است و دوره اول به زبان عربی بود ، بچه های ما بخاطر عدم تسلط به زبان عربی امکان حضور نداشتند .مرحله دوم معمولا در هنگ کنگ برگزار می شد و اوایل یک تیم از جنوب آسیا می رفت .بعد از شرق آسیا و قسمت های مختلف آسیا می رفتند و مسابقه می دادند .
این مسابقه به زبان انگلیسی بود .بعدا استقبال از دانشگاه ها زیاد شد و دو تیم از این منطقه می رفتند.تقریبا دو – سه سال بعد از اینکه اولین دوره را در بنگلادش در سال ۲۰۰۹ رفتیم ، ایران توانست اولین رتبه خود را با اول شدن به دست بیاورد و به مسابقات هنگ کنگ برود. مربیان تیم ها آقایان عباسی -علی خانی- اصغریان بودند یعنی کسانی که در اولین دوره موت کورت شرکت کرده بودند.
بعدا آن افراد نیز مربی شدند و موت کورت های دیگر آمد همچون ویس موت یا موت کورت داوری -موت کورت جساپ یا حقوق بین الملل -موت کورت اف تی ای یا سرمایه گذاری خارجی که یک دوره در کانون وکلا برای ایران برگزار شد .سابقه موت کورت در ایران ۱۴ سال است.
اولین موت کورت در زمان ریاست آقای دکتر حسین آبادی در سال ۹۵ با موضوع مقررات انتظامی وکلا بود که توسط آقای دکتر سیامک پاکباز که آن زمان دبیر دوم کمیسیون آموزش بودند، با همراهی دکتر سعید عباسی و دکتر بشیریه که دبیر اول کمیسیون آموزش بودند برگزار شد. بعد یک موت کورت توسط کمیسیون بین الملل برگزار شد و بعد موت کورت مرکز علمی کاربردی بود .
به طور کلی موت کورت های مختلفی وجود دارد مثلا در دانشگاه تهران موت کورتی با موضوع مالکیت فکری در حال برگزاری است.
ویس موت راجع به داوری تجاری بین المللی است.جساپ راجع به دیوان بین المملی دادگستری و کیس های در سطح بین المللی است. هانری دونان راجع به حقوق بشر دوستانه و حقوق بین الملل کیفری تا یک سطحی است.موت کورت ای سی سی همان حقوق بین الملل کیفری است که سالانه در لاهه برگزار می شود.بسته به اینکه چه موضوعی باشد یک پرونده فرضی را انتخاب می کنند .معمولا کیس فرضی است و اسامی فرضی هستند اما اتفاقات با مستندات و قوانین واقعی همراه است .در موت کورت، مهم نیست کیس واقعی یا فرضی باشد بلکه مهم این است که استدلالات واقعی هستند و استناد به قانون واقعی است.
موت کورت هایی که در کانون برگزار می شود قالب آن را خود برگزار کننده تعیین می کند که می تواند حقوق کیفری- داوری تجاری-مالکیت فکری -دیوان عدالت -مقررات انتظامی وکلا باشد .
اصل در دنیا این است که چون موت کورت یک سیستم آموزشی است ، دانشجویان حقوق تمرین کنند تا یاد بگیرند که در دادگاه ها چه می گذرد و چه طوری مسائل تئوری که می خوانند را به کار می گیرند.
آنچه در کانون برگزار می شود ایرانیزه شده است به عبارت دیگر استادندار های بین المللی را ندارد مثلا وکلا امکان شرکت دارند یا به زبان فارسی برگزار می شود. پس با استاندارد بین المللی فاصله داریم.
موت کورت های مختلفی وجود دارد و قاعدتا شرایط شرکت در مسابقه هم متفاوت است مثلا اگر کانون وکلا برگزار کند قاعدتا شرکت کنندگان آن کارآموزان و وکلا هستند در این صورت شرایط را خود برگزار کننده تعیین می کند. ممکن است یک زمان فقط کارآموزان امکان شرکت داشته باشند یا ممکن است باز گذاشته شود و وکلا و کارآموزان امکان شرکت داشته باشند .
سناریو یا پرونده فرضی را خود طراح مسابقه و پیشنهاد دهنده و برگزار کننده با مشورت اساتید آن حوزه تهیه می کند.در دو موت کورت ( سال ۹۵ و مرکز علمی کاربردی) اینگونه عمل شد که چند سناریو از اساتید و متخصصان حوزه دریافت کردیم و سپس من و آقای عباسی سناریو ها را بررسی می کردیم که کدام یک قابلیت و پتانسیل بیشتری به عنوان یک سناریوی موت کورت دارد. معمولا کمی سناریو ها را با مشورت طراح آن تغییر می دادیم و یا موضوعاتی را به آنها اضافه می کردیم یا بعبارتی آن را پخته تر می ردیم و سپس آن سناریو در اختیار شرکت کنندگان قرار میگرفت.
سناریو باید قابلیت دفاع هم برای شاکی هم متهم یا خواهان و خوانده را داشته باشد و نباید حکمش در قانون به صورت صریح پیش بینی شده باشد چون عملا دست یکی از طرفین برای دفاع بسته می شود.
اصولا دو تا محور یا موضوع در سناریو گذاشته می شود تا دو موتر بتوانند صحبت کنند.ممکن است سه یا چهارتا موضوع هم گذاشته شود .
اعضای تیم می تواند حداقل دو نفر و حداکثر چهار نفر باشد . دو نفر موتر و یک نفر پژوهشگر و یک مربی .در مسابقات مختلف تعداد اعضا از دو نفر تا شش نفر هم هستند اما اعضای تیم معمولا دو تا سه نفر هستند.
وجود دو نفر موتر الزامی است اما وجود پژوهشگر و مربی اختیاری است با این تفاوت که برای پژوهشگر نمره قایل می شوند و کامل کننده نمره می باشد اگرچه وجودش اختیاری است اما مربی امتیازی ندارد .در موت کوت مرکز علمی کاربردی بهترین پژوهشگر را انتخاب شد .در سال ۹۵ هم آقای مرتضی شیخ الاسلامی به عنوان بهترین پژوهشگر انتخاب شدند.
کار موتر، ارائه ی دفاعیات است که باید به بهترین شکل و بصورت شفاهی ارائه دهد.
کار محقق یا پژوهشگر یافتن اسناد و مستندات است و موترها را تغذیه می کند و متریال می دهد .اینها معمولا دانشجویانی هستند که اهل مطالعه اند اما ارائه خوبی ندارند یا اعتماد به نفس ارایه ندارند .
کار مربی هدایت کردن است اینکه چه طور دفاع کنند یا لایحه بنویسند.
معمولا اعضای تیم ها از دوست ها هستند .عنصر اصلی تیم، رفاقت -صمیمیت است .این مورد باعث می شود تیم کارش را ادامه دهد و همکاری تیمی داشته باشد.تجربه نشان داده تیم های ساختگی مثل جمع کردن دانشجویان ممتاز کنار هم موفق نبوده .در تیم ، شناخت عامل مهمی است تا جایی که اگر لازم شد وظایف هم را بجای یکدیگر انجام دهند.
-شیوه نگارش لوایح :
نگارش لوایح شرایط شکلی و ماهیتی دارد .
.شرایط شکلی لوایح:
نوشتن لایحه قواعدی دارد و دستورالعمل هایی را از حیث نگارش شکلی باید رعایت شود مثل اینکه از چندهزار کلمه تجاوز نکند همچون استاندارد بین المللی یا حداکثر تعداد کلمات لایحه رو تعیین می کنند یا تعیین می کنند با چه فونتی نوشته شود .
لوایح موت کورت با دادگاه متفاوت است .
لوایح موت کورت شبیه مقاله است .جلد دارد -صفحه عنوان دارد -فهرست مطالب و فهرست منابع دارد- زیر نویس دارد . به همه اینها نمره تعلق می گیرد پس اگر فرضا زیر نویس نداشته باشد در تصحیح لایحه نمره آن قسمت داده نمی شود.
.شرایط ماهیتی لوایح:
شیوه نگارش ماهیتی لایحه موت کوت با لوایح دادگاه متفاوت است و شبیه به مقاله علمی باید نوشته بشود و در آن به رویه قضایی و نمونه آرا اشاره شود.
شرکت کنندگان اگر شرایط شکلی و ماهیتی را رعایت کنند، نمره کامل را دریافت می کنند .
در جلسه توجیهی نیز مواردی که در دستور العمل هست گفته می شود.جلسه توجیهی برای این است که سوالات یا ابهامات شرکت کنندگان جواب داده شود.شاید وجود یک جلسه حضوری قبل از جلسه رسیدگی بد نباشد که به شرکت کنندگان کمک کند.
هر فردی یک مدل دفاع دارد و ادبیات خاص خودش را دارد. در دفاع، رعایت احترامات و تشریفات دادگاهی -محترم شمردن قاضی و اصحاب دعوا و وکیل طرف مقابل -رعایت آداب نزاکت دارای نمره است .
هر قسمت را دو تا موتر صحبت می کنند پس باید تقسیم بندی زمان داشته باشند مثلا اگر ده دقیقه فرصت دارند باید دو تا پنج دقیقه صحبت کنند تا نمره آن قسمت را بگیرند .اگر یکی هفت دقیقه و یکی سه دقیقه صحبت کند باعث کسر نمره می شود.
به طور کلی تقسیم بندی مطالب و نظم نمره دارد.
تعداد هیات داوران :
اصولا هیات داوران سه نفر هستند .در فینال موت کورت مرکز علمی کاربردی پنج نفر داور داشتیم .لوایح توسط یک یا دو داور دیگر بررسی می شود که متفاوت از آن داوران هستند و اسمشان مخفی می ماند.
-نحوه انتخاب داوران :
داورها از منتخصصین آن حوزه هستند مثلا در بخش کیفری از قاضی دادسرا یا دادگاه کیفری یا اساتید دانشگاهها یا وکلای کیفری کار انتخاب شدند.در حوزه مالکیت فکری داوران از اساتید حوزه مالکیت فکری بودند .
در حوزه مقررات انتظامی وکلا از قضات دادگاه انتظامی کانون وکلا یا دادسرا بودند.به طور کلی معیار انتخاب داوران تخصص آنها است.
-معیار نمره دهی داوران:
معیار نمره دهی داوران براساس بارم بندی و ملاکی است که برگزار کننده مسابقه در اختیارشان قرار می دهد.به طور مثال فرد پژوهشگر نمره دارد .رعایت اخلاق نمره دارد.شکل و هماهنگی لباس موترها نمره دارد. یک بخشی از نمره هم که قبلا از لایحه داده شده است.
نمره لوایح با نمره دفاع جمع می شود و میانگین گرفته می شود و در نهایت نفرات برتر انتخاب می شوند.
از فواید موت کورت ، جنبه آموزشی آن است به عبارت دیگر بهترین جنبه آموزش عملی در حوزه حقوق ، موت کورت است که دانشجویان با فضای دادگاه آشنا می شوند .
کارآموزان اعتماد به نفسشان بالا می رود .در سال ۹۵ تیمی که اول شد دو نفر کارآموز بودند.
مصاحبه با جناب اقای شیوایی
[وکیل دادگستری ]
(رییس اداره حقوقی و دبیر اول کمیسیون حمایت در دوره سی و یک و سی و دوم هیات مدیره )
بنا به ضرورت ، در بحث دعاوی-قراردادها-استعلام ها در تیر ماه سال ۱۴۰۰ اداره حقوقی توسط هیات مدیره دوره سی و یکم به طور رسمی شکل گرفت .
البته این اداره از اوایل سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را به طور غیر رسمی شروع کرد .ابتدا سعی کردیم ساز و کار بدهیم و نهایتا این اداره را به استاندارد سازمانی برسانیم .در حال حاضر پرونده ها ارشیو فیزیکی و الکترونیکی دارند و از موارد مهم پرونده ها اسکن داریم .
در گذشته بخشی از ابلاغ ها به حوزه ریاست می رفت و بخشی به اداره نظارت بعد از سازماندهی ، همه ابلاغ ها به اداره حقوقی می آید .
اداره حقوقی تمام سازمان ها و نهادها چند وظیفه اصلی دارند و در هر مجموعه و حرفه وظایف دیگری هم مختص به خود را دارند. کانون وکلا نیز از آن دسته است .
از وظایف اصلی می توان موارد زیر را نام برد :
- پیگیری و رصد و دفاع در دعاوی مرتبط با نهاد وکالت در حوزه کانون مرکز و طرح دعاوی از طرف کانون علیه اشخاص .
- بررسی قراردادها و تفاهم نامه های مرتبط با کانون وکلا و تمامی ارکان زیر مجموعه کانون وکلا.
- پاسخگویی به استعلامات مراجع قضایی و اظهارنامه ها و چالش ها حقوقی که راجع به کانون وکلا مطرح می شود.
از اواخر دوره پیش ( دوره سی و یکم )به لحاظ منفعل نبودن در امور حقوقی و قضایی و هم به جهت استفاده جامعه ضروری دانستیم زمینه سازی جهت نظریه های مشورتی در زمینه مسائل مبتلا به روز توسط اساتید بنام حقوق که اکثرا وکیل هستند صادر بشود .
البته کمیسیون امور حقوقی وجود دارد که کار استفتائات را انجام می دهد به عبارت دیگر اگر در کانون سوالات تخصصی مطرح شود یا از بیرون سوالاتی مطرح شود این کمیسیون نظریه می دهد اما شیوه آن مشورتی است نه اجرایی .
- انجام نقد علمی آرای محاکم اعم از حقوقی و کیفری نیز برای مردم و همکاران و دستگاه قضا مفید خواهد بود.
برای دو مورد اخیر ایجاد کمیته یا کارگروهی واجب است که انشاالله بتوان با حمایت مدیران محترم عملیاتی شود.
- در این (دوره سی و دو )هیات مدیره ، مصوبه ای داشتند مبنی بر ادغام کمیسیون حمایت در اداره حقوقی به خاطر ارتباط موضوعی کمیسیون حمایت با اداره حقوقی. ( کار کمیسیون حمایت ، پیگیری مشکلات همکارانی است که در مراجع قضایی و انتظامی و غیره به چالش بر می خورند ).
نتیجتا کمیسیون حمایت یکی از ارکان اداره حقوقی شده است .
دوره پیش( سی و یکم ) که تصدی اداره حقوقی را داشتم ، اعضای کمیسیون انتخاب شده بودند و بنده افتخار دبیری را داشتم و ارتباط بین دو رکن حس می شد .
در گذشته پرونده ها به صورت سلیقه ای به یکی از وکلای که اشراف بر کار داشتند ارجاع می شد.
بنده نیز از سال ۸۸ این وظیفه را انجام می دادم اما باید کار منسجم می شد به عبارت دیگر سوابق ارشیو می شد تا بتوانیم دعاوی رو تفکیک کنیم. وقتی اداره تاسیس شد مقرر شد آیین کار اداره حقوقی تنظیم و به تصویب هیات مدیره برسد .
در حال حاضر پیش نویس تنظیم شده و این دوره انشاالله به تصویب می رسد.
عمده مسائل اداره حقوقی و حوزه فعالیتش تحت نظر ریاست کانون است. چون دعاوی و قراردادها باید با امضای ریاست باشد که مستند آن قانون وکالت است که بیان داشته اجرای امور اداری و امور رسمی کانون با ریاست کانون است.البته این امر قابل تفویض است .
ریاست دوره سی و یکم و سی و دوم این کار را انجام داده اند و به اداره حقوقی در اکثر موارد تفویض اختیار فرمودند اما در موارد مهم و تصمیم گیری های کلان نظر ریاست و حتی گاها نظر هیات مدیره لحاظ می شود .
با توجه به گستردگی فعالیت اداره حقوقی ضرورت وجود چند معاونت محسوس بوده .دو معاونت اصلی وجود داشت :
•معاونت دعاوی :که در دوره سی و یکم با آقای علیرضا نصیر پور بود و البته چون دعاوی زیادی در جریان داشته و داریم ( حالیه بالغ بر ۱۸۰ پرونده )کمیته مشورتی دعاوی را تشکیل دادیم تا این دعاوی پایش بشوند به عبارت دیگر اعضای این کمیته قبل از طرح یا دفاع در دعاوی، پرونده ها را بررسی و کارشناسی می کنند و البته همان اعضای محترم در دعاوی نیز یاری می کنند .
در این کمیته آقای شاهین پزشک زاد -علیرضا نیکوکار -دکتر جعفریان -خانم مریم کیان ارثی از همکاران گرانقدر حضور دارند .
•معاونت قراردادها اداره :بمدت یکسال است که به عهده دوست و همکار عزیز جناب آقای شاهین پزشک زاد است .
•معاونت پارلمانی هم ایجاد شد برای پیگیری امور ارگانها اما کارایی نداشت و منتفی شد.
با امدن کمیسیون حمایت و بحث نقد ارا و امور مشورتی لاجرم دو معاونت دیگر هم اضافه خواهد شد.
از ارکان دیگر اداره حقوقی، مدیر دفتر اداره حقوقی است که لازم است از همکاران باشد که اشراف همه جانبه به موضوعات داشته باشند .
از تاسیس این اداره مدیریت دفتر اداره به عهده خانم دکتر نسترن مهابادی است.
( ایشان هم به عنوان وکیل در پرونده ها دخالت دارند و هم نظارت به ثبت و ضبط پرونده ها و استعلامات را زحمت می کشند ) .
لازم به ذکر است که جهت امور اداری داخلی با توجه به گستردگی امور یکی از پرسنل شریف کانون ، جناب طباطبایی گرامی ، مسئولیت امور را عهده دار هستند .
انتخاب معاونین و سایر همکاران به پیشنهاد ریاست اداره حقوقی و تایید رییس کانون بوده و می باشد هرچند ممکن است در هیات مدیره نیز تبادل نظر مشورتی صورت بگیرد .
۰همکارانی که به عنوان وکیل با این اداره همکاری می کنند چون کار تبرعی است هر همکاری که اعلام آمادگی کند و وکیل شهر تهران باشد و تخلف انتظامی نداشته باشد مورد بدون هیچ جناح بندی و تبعیضی مورد استقبال قرار خواهد گرفت .
در حال حاضر ۳۰ تن از سروران با اداره حقوقی همکاری دارند که یا ما مستقیما تقاضا کردیم یا اعلام آمادگی فرمودند که از ۳۰ نفر ۱۶ تن بانوان وکیل هستند .
همکارانی که علاقه مند به همکاری هستند و در صورت نیاز ایشان جهت کسب اطلاع نمونه پرونده ها یا رای را به آنها ارائه می دهیم که با روند کار در پرونده های اداره آشنا شوند و بعد پرونده ها را ارجاع می دهیم .
.با توجه به آنکه کمیسیون حمایت زیر مجموعه این اداره آمد .همکارانی که تمایل داشتند در این حوزه فعالیت کنند (جهت فعالیت در اداره حقوقی در حوزه حمایتی ) در فراخوان هیات مدیره این دوره آیکنی بودتا داوطلبان اعلام آمادگی فرمایند که انتخاب آنها بر عهده هیات مدیره است.
عمده پرونده ها ، تظاهر به وکالت است که بعد از بررسی توسط اداره نظارت و احراز تخلف برای طرح شکایت به اداره حقوقی ارجاع می شود .
دعاوی دیگر مرتبط است با برخی متقاضیان پروانه وکالت با خواسته های مختلف و استناد به قوانین جاری خاصه قانون تسهیل .
دیگر موضوعات مرتبط است با دعاوی که در دیوان عدالت اداری با موضوعات مختلف علیه کانون مطرح می شود که این موارد را بصورت تخصصی یکی از همکاران عزیز جناب سید حمیدرضا موسوی پیگیری می فرمایند .
موارد دیگری از پرونده ها مرتبط است با شکایت کانون علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی یا جراید و رسانه هایی که موارد خلاف واقع یا نشر اکاذیب علیه نهاد وکالت مطرح می کنند .
موضوعات متفرقه دیگر نیز در پرونده ها وجود دارد منجمله موضوعاتی که به ثبت شرکت ها مربوط است .
لازم به عرض است که تقریبا پیگیری دعاوی را در اداره بصورت تخصصی سازماندهی کرده ایم .
دفتر این اداره در کانون وکلا مستقر است و هر روز فعالیت دارد .در طبقه سوم در اتاق شماره ۳۹ (راهروی غربی ) است .اگرچه به لحاظ محدودیت فضا نیاز به دفتر بزرگتر و امکانات بیشتر وجود داشته و دارد .
مصاحبه با دکتر شاه محمدی
نایب رییس دوره سی و دوم هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز
این کمیته سه وظیفه اصلی را بر عهده دارد :
اول، کار صدور پروانه کارآموزی و پایه یک است. صدور پروانه دارای دو قسمت می باشد : یکی پذیرش از طریق آزمون است که برابر با قانون، سالانه توسط کانون ها برگزار می شود و دومی پذیرش بدون آزمون به استناد بند «د» ماده ۸ لایحه استقلال است .
دوم، برگزاری دوره کارآموزیِ پذیرفته شدگانی است که از طریق آزمون یا بر اساس بند د ماده ۸ لایحه استقلال وارد دوره کارآموزی میشوند.
سوم، آموزش حین اشتغال به وکلا جهت ارتقای سطح علمی آنها است که از طریق کمیسیون آموزش انجام می شود.
واحدهای صدور و کاراموزی بعنوان پر کار ترین مجموعه اداری کانون وکلا و همچنین کمیسیون نقل و انتقال زیر مجموعه کمیته الف می باشند.
بیش از هزار نفر متقاضی انتقال داریم که به ترتیب و در بسته های مختلف به صورت نوبتی -خارج از نوبت و واجدین شرایط خاص مثل متاهلین و افرادی که متقاضی انتقال به تبع همسر شاغلشان در شغل های دیگر یا همسر وکیل هستند داریم .
اولین هدف در مورد واحد صدور ، رسیدگی قانونمند به درخواست های پروانه ی کارآموزی و پروانه پایه یک است. به نحوی که حقی از متقاضی تضییع نشود و به ناحق هم به شخصی پروانه داده نشود زیرا شرایط خاصی در ماده ۸ لایحه قانونی استقلال پیش بینی شده است. چون حکم این ماده استثنایی است ، باید تفسیر مضیق شود .
دومین هدف، برنامه ریزی در مورد پذیرفته شدگان آزمونی است به نحوی که با وجود محدودیت ها و کمبود امکانات کانون وکلا، خللی در انجام وظایف قانونی کانون وکلا ایجاد نشود .
تعداد پذیرفته شدگان امسال در استان تهران به نسبت سالهای گذشته چند برابر شده است به همین لحاظ برنامه ریزی ها باید از نو انجام پذیرد. بایستی تغییر و تحول اساسی در کمیسیون کارآموزی ایجاد بشود که بتوانیم پاسخگوی تقاضا و شرایط موجود باشیم .
همچنین شرایطی در آیین نامه برای پذیرفته شدگان جدید لحاظ گردیده که تا به حال سابقه نداشته و اجرای این تکلیف قانونی نیازمند برنامه ریزی متفاوت است .
سومین هدف، ارتقای سطح دانش علمی و افزایش مهارت عملی پذیرفته شدگان آزمون وکالت است به نوعی که با آمادگی کافی ای که در دوران کاراموزی کسب می کنند بتوانند وارد دوره پایه یک بشوند و در پایان دوره کاراموزی با تحلیل دقیق پرونده ها بتوانند مواد قانونی مربوطه را با موضوع پرونده تطبیق دهند و به متقاضی مشاوره صحیح ارائه و راهکار قانونی صحیحی را به ایشان ارائه دهند .
هدف چهارم، برنامه ریزی برای آموزش مستمر حین اشتغال به وکلای پایه یک به منظور روزآمد شدن دانش علمی آنها است . در حال حاضر کانون وکلا با شروع دوره های تخصصی وکالت ، این امر را به مرکز علمی کاربردی محول کرده اما این نافی مسئولیت کمیسیون آموزش وکانون وکلا نیست .
الف) کارهای کمیسیون کارآموزی:
در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ اعضای کمیسیون کاراموزی انتخاب شدند و در همان ماه اولین جلسه را برگزار کردند .بعد از تعطیلات فروردین، جدای از جلسات یک روز در هفته کمیته ها ،جلسات کمیسیون مشترک سه مرتبه تشکیل شده است .
در این جلسات برنامه ریزی هایی صورت گرفته شد و مرحله اول کاراموزی هزار نفر در چهار گروه دویست و پنجاه نفره آغاز گردید .اساتید انتخاب شدند تا با تاکید بر جنبه عملی و کاربردی موضوعات را در کلاسها ارائه کنند که موجب افزایش مهارت علمی کارآموزان شود .
کمیسیون کارآموزی حدود ۸۰ ساعت کلاس آموزشی حضوری برگزار کرده .این جلسات ضبط می شوند و صوت و متن پیاده شده سخنرانی در اختیار کاراموزان عزیز قرار داده می شوند. برنامه ریزی شده که دوره اول کارآموزی حدود هزار سیصد و پنجاه نفر باقی مانده تا پایان خرداد ماه شروع شود .
در مورد هزار نفر اول نیز برنامه ریزی شده که بتوانیم در تیر ماه آزمون پایان دوره اول آنها را برگزار کنیم.
نکته جالب این است که نظام کارآموزی ما در حال حاضر دوگانه است.
یعنی همزمان با اینکه حدود هزار نفر از کارآموزانمان براساس مقررات سابق در حال انجام تکالیف کارآموزی هستند، تعداد دو هزار و سیصد و چهل نفر هم پذیرفته شده جدید داریم که براساس آیین نامه ۱۴۰۰ در حال انجام وظایف کارآموزی هستند . این سیستم دوگانه وظیفه کمیسیون کاراموزی و کمیته الف را دوچندان کرده است.
تا کنون یک نوبت اختبار و دو مرتبه مراسم تحلیف برگزار کرده ایم .مراسم تحلیف اول در مورد کاراموزانی بود که اختبارشان را در دوره هیات مدیره ۳۱ انجام داده بودند که افتخار عضویت در کمیسیون کاراموزی آن دوره را در کارنامه دارم.
اختبار موصوف در بهمن ۱۴۰۱ برگزار گردید و حدود دویست نفر از کاراموزان در آن اختبار کتبی و شفاهی شرکت کردند که نتایج را اطلاع رسانی کردیم و از نفرات برتر تقدیر گردید.
برنامه ریزی برای برگزاری سه اختبار جداگانه در سال ۱۴۰۲ در مورد کاراموزآنی که مشمول آیین نامه سابق می شدند، اقدام دیگربست که اطلاع رسانی هم شده است. طبق تصمیم هیئت مدیره از ابتدای تیر ماه فقط بر اساس آیین نامه ۱۴۰۰ کاراموزان دوره خود را شروع میکنند تا سیستم واحد بر کاراموزی حاکم گردد .
ب) کارهایی که واحد صدور انجام داده :
سه نوبت از متقاضیان ماده ۸ که بدون آزمون درخواست پروانه کاراموزی یا وکالت می کنند ثبت نام به عمل آمده است .
تعدادی از پرونده های این متقاضیان در هیات مدیره مطرح می شود و تعداد زیادی از پرونده ها توسط کارشناسان ما بررسی و پرونده به کمیسیون ارجاع شده که کمیسیون هم بیشتر این پرونده ها را رسیدگی و اظهارنظر کرده و آماده مطرح شدن در هیات مدیره است.
همچنین واحد صدور ما برای دو هزار و سیصد و چهل متقاضی که براساس آزمون سال گذشته پذیرفته شدند تشکیل پرونده داد و استعلامات انجام و پرونده ها تکمیل شد و در صورتیکه نقصی مشاهده شده، جهت رفع نقص، اخطار صادر کرده اند .واحد صدور تعداد هزار و صد و هفتاد پرونده را تکمیل که مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفت .از این تعداد به جهت آنکه در گروههای دویست و پنجاه نفره دسته بندی شده بودند، هزار پرونده در ۱۸ اردیبهشت تحویل کمیسیون کارآموزی شد و کمیسیون مذکور نیز دوره کارآموزی آنها را شروع کرد.
مصاحبه با دکتر قاسمی عهد
رییس مرکز علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز در دوره سی و دوم هیات مدیره
ایشان در پاسخ بیان داشتند:«این دانشگاه توسط کانون وکلای دادگستری مرکز در بهمن 1389 تاسیس شده است . روسای مراکز به ترتیب زمانی عبارتند از دکتر جمشید وحیدا، دکتر امیر حسین آبادی ، دکتر کامران آقایی ، دکتر کارن روحانی، آقای هوشنگ پوربابایی و در نهایت دکتر وحید قاسمی عهد می باشد. در مقاطعی معاونت نیز وجود داشته که اکنون دکتر فرشاد فارسانی معاون دانشگاه می باشند.
با توجه به اینکه این مرکز دانشگاهی توسط توسط کانون وکلای دادگستری مرکز تاسیس شده است مثل عموم مراکز علمی کاربردی نام واحد موسس نیز در نام آن لحاظ شده است به همبن جهت به نام کامل آن مرکز علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز می باشد.
بطور کلی در دانشگاه علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو می پزیرد . این مرکز نیز در همین مقاطع دانشجو می پزیرد. به دنبال آوردن دوره ارشد و دکتری حقوق وکالت در این مرکز می باشیم.
دکتر قاسمی عهد در ادامه در خصوص نحوه ثبت نام در دانشگاه گفتند که در اکثر دوره ها جذب به صورت کنکور بدون آزمون و از طریق ثبت نام در سایت سنجش به آدرس Sanjesh.org بوده است.
البته در معدود دوره ها بخصوص در نیمسالهای دوم (یعنی پذیرش بهمن ماه) ثبت نام مستقیمً از طریق مراجعه حضوری صورت می گیرد.
این مرکز تصمیمی برای افزایش دانشجویان ندارد و تلاش می کند کارآموزان و وکلای دادگستری را آموزش دهد.
تا کنون حدود تعداد 1400 دانشجو فارغ التحصیل شده و مدارک آنان صادر شده است. گواهی فارغ التحصیلی حدود 25 نفر دانشجو نیز در دست اقدام است.
مدرک دانشگاه دولتی و روزانه محسوب می شود و از حیث تبار شناسی می توان گفت، این مرکز زیر نظر دانشگاه جامع علمی کاربردی است و دانشگاه جامع نیز تحت نظر وزارت علوم فعالیت می کند. بر این اساس، مدارک صادره مورد تایید وزارت علوم می باشد.
به علت اینکه دانشگاه تا سال 1402 صرفا از محل شهریه دانشجویان کسب درآمد می کرده، اصولا اندوخته زیادی ندارد و با درایت مدیران سابق تاکنون به حیات خود ادامه داده است
مرکز عضو هیات علمی جذب نکرده است اما برای تدریس در مقاطع کاردانی و کارشناسی از اساتید مدعو که عموما جز وکلای پایه یک دادگستری می باشند بهره می بریم.
اکنون خیر، اما، در صدد هستیم دوره کارشناسی حققوق وکالت را به تصویب برسانیم.
در اواخر دوره ریاست سابق، یعنی آقای پوربابایی با حمایت بی بدیل ریاست وقت کانون وکلای دادگستری دوره های تخصصی وکالت آغاز شد. ابتدا سرفصلهای 8 دوره اراضی، بانکی، بیمه، شرکتها و ورشکستگی،سایبری، مالکیت فکری،داوری و مالیاتی تدوین شد و کلاس های 4 دوره اراضی، بانکی، بیمه و شرکتها و ورشکستگی در 100 ساعت برگزار شد. پس از حضور در این مرکز ثبت نام 4 دوره دیگر نیز انجام پذیرفت و اکنون در کلیه دوره ها وکلای پایه یک تحت اموزش هستند.
شایان ذکر است سرفصل های دوره املاک، اسناد و اجرای ثبت، دوره حقوق پزشکی، دوره حقوق کودک و قراردادهای اداری(پیمان)، دوره دعاوی دیوان عدالت و… نیز در حال تدوین است که تا شهریور 1402 کلاسهای این دوره ها نیز برگزار می شود.
مدرک صادره مورد تایید وزارت علوم و کانون وکلای دادگستری مرکز است.
وکلایی که موفق به قبولی در آزمون می شوند از سوی کانون وکلا به عنوان وکیل متخصص معرفی می شوند و ایشان حق دارند در سربرگ و کارت ویزیت خود نیز تخصص خود را ذکر نمایند.
از بدو ورود به این مرکز با همکاری معاونت محترم اقدامات فراوانی جهت آموزش وکلا و کارآموزان صورت دادیم:
-نشست های هفته ای نقد رای
-کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف
-برگزاری موت کورت برای وکلای جوان و کارآموزان
-برگزاری کلاس های زبان تخصصی بارویکرد مکالمه ای
-برگزاری دوره های آموزشی متعدد مثل :
دوره های بایسته وکیل حرفه ای(120 ساعت)
دوره پرورش مشاوره حقوقی(120 ساعت)
دوره مهارت های بنیادین وکالت(120 ساعت)
استارت آپ ها(120 ساعت)
از سایر فعالیت های مرکز می باشند.
سابقه فعالیتهای دانشگاه گواه بر این است که این حجم از فعالیت و برنامه کم سابقه است.
قصد داریم این دانشگاه را به عنوان مهمترین مرکز آموزش کاربردی رشته حقوق معرفی نماییم. به نظر می رسد با توجه به خیل عظیم اساتید دانشگاه و فارغ التحصیلان زبده که همگی وکیل دادگستری هستند نیل به این هدف خارج از دسترس ما نیست.